Tipus d'ensenyament
Públic
Presencial
Ciències Socials i Jurídiques
Nota de tall
7,678 juliol 22
7,568 octubre 22
Oferta i demanda
180 places de 1r
220 sol·licituds en 1a opció
Preu, durada i horari
1.202 ¤ 1r curs
4 anys
Matí o tarda
Inserció laboral i salari
90% d'ocupació
1.865 ¤ bruts / mes
Descripció
Aquests estudis pretenen formar professionals capacitats per a la gestió sociolaboral, l'assessorament i la representació davant l'administració laboral i els jutjats socials; per assessorar, organitzar i dirigir persones en l'àmbit de les organitzacions públiques i privades, i per analitzar les polítiques d'ocupació, intervenir-hi i planificar polítiques de salut laboral.
S'ofereixen 3 itineraris: Empresa, Jurídic i Polítiques sociolaborals.
Informació general
Assignatures
Rendiment
Mobilitat
Sortides professionals
Ocupació
Serveis
Accés des de CFGS
Durada
4 anys (240 ECTS)
Nota de tall PAU i FP 2022-23 (Juliol)
7,678
Històric de notes de tall de Juliol
- 2021-22: 7,536
- 2020-21: 7,034
- 2019-20: 6,408
- 2018-19: 6,052
- 2017-18: 6,040
- :
- :
- :
- :
Nota de tall PAU i FP 2022-23 (Octubre)
7,568
Històric de notes de tall d'Octubre
- 2021-22: 7,398
- 2020-21: 6,980
- 2019-20: 6,212
Nota de tall per a majors de 25 anys
5,000
Matèries que ponderen a les PAU
Selectivitat 2023:
- Ponderen amb 0,2: Economia de l'Empresa, Geografia, Història de la Filosofia, Matemàtiques i Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials.
- Ponderen amb 0,1: Biologia, Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Grec, Història de l'Art i Llatí.
Selectivitat 2024:
- Ponderen amb 0,2: Empresa i Disseny de Models de Negoci, Geografia, Història de la Filosofia, Matemàtiques i Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials.
- Ponderen amb 0,1: Biologia, Geologia i Ciències Ambientals, Grec, Història de l'Art i Llatí.
Oferta de 1r curs 2023-24
180 places
Demanda en 1a opció 2022-23
220 sol·licituds
Matrícula 2022-2023
189 matriculats
Preu del 1r curs
- El preu de cada crèdit és de 17,69 ¤
- El cost total d'un primer curs complet (serveis administratius i acadèmics inclosos) és de 1.202 ¤
- Consulteu la pàgina de Preus de la matrícula per conèixer les bonificacions i recàrrecs existents.�
Facilitats de pagament i ajuts
- La matrícula anual es pot pagar en dos terminis. El primer termini inclou el cost dels serveis administratius i el 60% del preu dels crèdits matriculats. La universitat fa el càrrec del pagament els dies immediatament posteriors a la matriculació. El 40% restant es paga durant la segona quinzena de desembre.
Idioma en el qual s'imparteix
- Català 50%)
- Castellà (40%)
- Anglès (10%)
Horari
Matí o tarda
Perfil d'ingrés recomanat
- És recomanable que l'estudiant mostri habilitats socials en situacions de negociació i de resolució de conflictes.
Normativa de permanència
- Per poder continuar els estudis a la Universitat Pompeu Fabra, els estudiants de primer han de superar durant el primer any acadèmic el 50% dels crèdits de què consta el curs (els alumnes a temps parcial disposen dels dos primers anys acadèmics).
- Per accedir al segon curs, s'ha d'haver aprovat com a mínim el 66% dels crèdits corresponents a primer.
- Els estudiants disposen de quatre convocatòries d'avaluació ordinàries per aprovar una assignatura i tenen la possibilitat de sol·licitar una cinquena convocatòria d'avaluació extraordinària.
Distribució d'assignatures per cursos
- Assignatures de Formació Bàsica:
- Història social i jurídica contemporània. 6 crèdits ECTS
- Introducció a l'economia. 6 crèdits ECTS
- Dret constitucional i europeu. 6 crèdits ECTS
- Dret del treball I. 6 crèdits ECTS
- Introducció al dret privat i de l'empresa II. 6 crèdits ECTS
- Assignatures de Formació Obligatòria:
- Introducció al dret. 4 crèdits ECTS
- Tecnologies de la informació i la comunicació per a les ciències socials. 4 crèdits ECTS
- Introducció al dret privat i de l'empresa I. 4 crèdits ECTS
- Introducció a la psicologia. 4 crèdits ECTS
- Dret penal socioeconòmic. 4 crèdits ECTS
- Dret del treball II. 6 crèdits ECTS
- Psicologia del treball. 4 crèdits ECTS
- Assignatures de Formació Bàsica:
- Comptabilitat. 6 crèdits ECTS
- Sociologia del treball. 6 crèdits ECTS
- Organització i mètodes de treball I. 6 crèdits ECTS
- Direcció de persones II. 6 crèdits ECTS
- Mètodes quantitatius d'investigació social. 6 crèdits ECTS
- Assignatures de Formació Obligatòria:
- Direcció de persones I. 4 crèdits ECTS
- Dret sindical I i II. 8 crèdits ECTS
- Institucions bàsiques de dret administratiu. 4 crèdits ECTS
- Organització i mètodes de treball II. 6 crèdits ECTS
- Dret de la Seguretat Social I. 4 crèdits ECTS
- Prevenció de riscos laborals. 4 crèdits ECTS
- Assignatures de Formació Obligatòria:
- Dret processal laboral I i II. 8 crèdits ECTS
- Dret de la protecció social. 4 crèdits ECTS
- Salut laboral I i II. 8 crèdits ECTS
- Dret de la Seguretat Social II. 6 crèdits ECTS
- Dret tributari. 6 crèdits ECTS
- Tributació empresarial. 4 crèdits ECTS
- Règims especials de la Seguretat Social. 4 crèdits ECTS
- Assignatures Optatives. 20 crèdits ECTS
- Assignatures de Formació Obligatòria:
- Economia laboral. 4 crèdits ECTS
- Nacionalitat i estrangeria. 4 crèdits ECTS
- Processos de negociació col·lectiva. 4 crèdits ECTS
- Pràctiques externes. 14 crèdits ECTS
- Treball final de grau. 6 crèdits ECTS
- Assignatures Optatives. 28 crèdits ECTS a escollir entre:
- Pràctiques Optatives. 12, 16 o 20 crèdits ECTS
- Itinerari d'Empresa:
- Anàlisi financera i de balanços. 4 crèdits ECTS
- Plans de formació. 4 crèdits ECTS
- Polítiques de direcció de persones. 4 crèdits ECTS
- Tècniques de selecció de persones. 4 crèdits ECTS
- Gestió financera a l'empresa. 4 crèdits ECTS
- Finançament de les prestacions socials. 4 crèdits ECTS
- Introducció al màrqueting. 4 crèdits ECTS
- Avaluació econòmica de polítiques sociolaborals. 4 crèdits ECTS
- Simulació d'empresa. 4 crèdits ECTS
- Gestió de persones i globalització. 4 crèdits ECTS
- Comptabilitat de gestió. 4 crèdits ECTS
- Economia mediambiental i de la qualitat. 4 crèdits ECTS
- Gestió financera personal i professional. 4 crèdits ECTS
- Itinerari Jurídic:
- Redacció documental. 4 crèdits ECTS
- Mobilitat internacional de treballadors. 4 crèdits ECTS
- Relacions de treball a l'Administració Pública. 4 crèdits ECTS
- Teoria i pràctica de la negociació. 4 crèdits ECTS
- Dret sancionador del treball. 4 crèdits ECTS
- Resolució alternativa de conflictes. 4 crèdits ECTS
- Fons de pensions i responsabilitat civil empresarial. 4 crèdits ECTS
- Polítiques i plans d'igualtat. 4 crèdits ECTS
- Gestió pressupostària a l'Administració Pública. 4 crèdits ECTS
- Dret concursal. 4 crèdits ECTS
- Dret de les organitzacions no lucratives. 4 crèdits ECTS
- Dret i història al segle XX . 4 crèdits ECTS
- Procediment administratiu. 4 crèdits ECTS
- International and European tax law. 4 crèdits ECTS
- Itinerari de Polítiques sociolaborals:
- Polítiques d'ocupació. 4 crèdits ECTS
- Polítiques socials. 4 crèdits ECTS
- Mètodes quantitatius avançats d'investigació social. 4 crèdits ECTS
- Dona, família i mercat laboral. 4 crèdits ECTS
- Immigració i mercat de treball. 4 crèdits ECTS
- Gestió de la incapacitat laboral. 4 crèdits ECTS
- Organització del treball i estrès laboral. 4 crèdits ECTS
- Ocupació i desigualtats en salut. 4 crèdits ECTS
- Salut i responsabilitat social empresarial. 4 crèdits ECTS
- Teoria de l'acció col·lectiva. 4 crèdits ECTS
- Introducció a la investigació social. 4 crèdits ECTS
- Educació i mercat de treball. 4 crèdits ECTS
- Sociologia de les organitzacions. 4 crèdits ECTS
- Assignatura comuna als tres itineraris:
- Readings on industrial relations. 4 crèdits ECTS
Pràctiques externes
- Els alumnes han de realitzar unes pràctiques extrenes obligatòries el quart curs, que equivalen a 14 crèdits ECTS. Addicionalment, també podran realizar unes pràctiques optatives de 12, 16 o 20 crèdits ECTS.
Planificació dels crèdits
- Crèdits totals: 240
- Crèdits 1r curs: 60
- Via lenta: 30 Crèdits
Primer curs:
Matèries bàsiques: 30
Matèries obligatòries: 30
Segon curs:
Matèries bàsiques: 30
Matèries obligatòries: 30
Tercer curs:
Matèries obligatòries: 40
Matèries optatives: 20
Quart curs:
Matèries obligatòries: 12
Matèries optatives: 28
Pràctiques externes: 14
Treball fi de titulació: 6
Canvis de titulació a 1r curs
6,9 %
Abandonament a 1r curs, incloent-hi els canvis de titulació
14,3 %
Rendiment mitjà de la titulació
90,8 %
Graduació en el temps previst
76,3 %
Dades de la Conselleria de Recerca i Universitats (2020).
Convenis de mobilitat
La UPF ofereix la possibilitat de dur a terme intercanvis internacionals, normalment una estada d'un o dos semestres, amb universitats de 41 països.
- El PROGRAMA ERASMUS permet cursar una part dels estudis o les pràctiques en una altra universitat europea, però també hi ha convenis bilaterals que possibiliten els intercanvis amb universitats europees i d’altres continents, com el programa Global Cities, amb la universitat d’UCLA (Los Angeles, EUA).
Les destinacions disponibles es poden consultar per facultats d’origen o per país de destí.
Els estudiants del programa Erasmus poden optar a diferents ajuts econòmics de l'Agència Nacional Erasmus Espanyola (l'Organisme Autònom Programes Educatius Europeus), del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport i de la Generalitat (beca Mobint).
Els estudiants que s'acullin als programes propis de mobilitat també compten amb ajuts.
- A través del PROGRAMA SICUE (Sistema d’Intercanvi entre Centres Universitaris Espanyols), es pot cursar una part dels estudis (entre un mínim de 5 mesos i un màxim de 9) a diferents universitats espanyoles.
Àmbits de treball
El grau en Relacions Laborals capacita els titulats per exercir la seva professió en diversos àmbits, realitzant les següents tasques:
- Assessorament jurídico-laboral i en matèria de protecció social, ja sigui en exercici lliure de la professió o integrats en una empresa o organització empresarial o sindical. Aquesta activitat inclou la representació tècnica dels interessos individuals o col·lectius davant l'Administració i els jutjats socials
- Organització i direcció de persones, en el si d'empreses o d'altres institucions o associacions
- Intervenció en el mercat de treball i desenvolupament de polítiques sociolaborals, normalment a petició d'una administració pública o d'un agent social a un àmbit geogràfic determinat
- Experts en salut laboral i en prevenció de riscos laborals (per assolir el nivell superior en aquest àmbit cal cursar un postgrau d'especialització)
- Consultoria i auditoria sociolaboral (activitat regulada a Europa, però no a Espanya), programes de responsabilitat social corporativa, plans d'igualtat i balanços sociolaborals
- Docència en diversos nivells educatius, en l'àrea social o sociolaboral dels dissenys curriculars
- Cossos de l'Administració amb un procés selectiu pluridisciplinari que requereixen, alhora, coneixements jurídics i de gestió financera
- Institucions públiques o privades d'arbitratge i conciliació especialitzades en l'àmbit laboral
Inserció laborals dels titulats
TAXA D’OCUPACIÓ:
- La taxa d'ocupació és del 90% tres anys després de la finalització dels estudis.
FUNCIONS QUE DESENVOLUPEN:
- El 92,9% dels titulats duen a terme funcions de nivell universitari i un 62,9% fan feines específiques de la titulació cursada.
VIES D’ACCÉS:
- El 30% van trobar feina a través de les pràctiques o dels serveis universitaris i el 22,9% ho van fer mitjançant la seva xarxa de contactes personals i familiars.
TEMPS QUE VAN TRIGAR A TROBAR LA PRIMERA FEINA:
- El 82,9% van trigar menys de 3 mesos a trobar la seva primera ocupació, el 14,3% van tardar entre 3 mesos i 1 any i un 2,9% van necessitar més d'1 any.
ÀMBIT DE TREBALL I JORNADA LABORAL
- El 87,1% treballen a l'empresa privada. Un 94% estan ocupats a temps complet.
TIPUS DE CONTRACTE:
- Un 74,3% tenen un contracte fix o indefinit, el 18,6% tenen un contracte temporal, el 4,3% són becaris, l'1,4% són autònoms i un altre 1,4% treballen sense contracte.
REMUNERACIÓ:
- El sou majoritari dels graduats que treballen a temps complet oscil·la entre els 1.000 i els 2.000 euros mensuals bruts (54,7% dels casos); el 37,5% guanyen més de 2.000 euros, i el 7,8% restant n'ingressen menys de 1.000. El salari mitjà mensual brut és de 1.865 euros.
ON TREBALLEN:
- El gruix dels que estan ocupats (88,6%) treballen a la demarcació de Barcelona. El 4,3% ho fan en altres comunitats autònomes i un 1,4% estan treballant en algun país europeu.
CONTINUACIÓ DELS ESTUDIS:
- El 65,7% dels titulats continuen estudiant després de graduar-se, un 17,4% dels quals a la mateixa universitat. El percentatge majoritari (42,9%) cursa un màster o postgrau.
Índex de satisfacció
VALORACIÓ DE LA FORMACIÓ I DE LA SEVA UTILITAT PER A LA FEINA:
- Els titulats puntuen la formació teòrica rebuda amb un 8,3 i la formació pràctica amb un 6,1. Pel que fa a la utilitat d'aquesta formació per a la feina que desenvolupen, atorguen un 6,5 a la teòrica i un 5,9 a la pràctica.
SATISFACCIÓ GENERAL AMB LA FEINA:
- L'índex de satisfacció general amb la feina és de 8,2 en una escala d'1 a 10.
SATISFACCIÓ AMB ELS ESTUDIS CURSATS I AMB LA UNIVERSITAT:
- El 74,3% tornarien a cursar els mateixos estudis i el 100% triarien la mateixa universitat.
Dades de l'estudi d'inserció laboral realitzat per l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya el 2020 sobre la promoció de titulats del 2016.
Informació recollida sobre una mostra de 70 titulats del grau de Relacions Laborals de la UPF. En la majoria d'indicadors, la suma dels percentatges no és igual a 100 perquè només es mostren els més destacats.
Biblioteca
- Biblioteca CRAI del campus de la Ciutadella
- Biblioteca de l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV), ubicat al Dipòsit de les Aigües. C. Ramon Trias Fargas, 25-27. Tel. 935 421 709
– Horari: de dilluns a divendres: de 08.00 a 01.00 hores. - Unitat d'Informàtica del campus Ciutadella-Mercè. Tel. 935 421 711
– Horari: de dilluns a divendres, de 9,00 a 21.00 hores.
Equipaments esportius
– Aula d'Esport. La UPF organitza un programa de sessions teòriques, Aula d'Esport, que té com a objectiu oferir a la comunitat universitària un fòrum de debat sobre temes relacionats amb l'esport i l'activitat física
– Avantatges a 33 centres esportius
– Activitats esportives: lligues UPF en 10 especialitats esportives, tant en categoria masculina com femenina
– Competicions interuniversitàries amb equips propis en tretze especialitats esportves, tant en categoria masculina com femenina
– Programa de suport a esportistes d'alt nivell
– Formació esportiva en diverses disciplines
Allotjament
– Residències d'estudiants UPF: Residència Ciutadella, Residència Campus del Mar
– Altres residències: Residència ONIX, Residència ÀGORA, Residències Melon District (Poblesec i Marina)
– A través de Barcelona Centre Universitari (BCU), l'empresa Resa Housing ofereix un servei complet d'allotjament per a estudiants i investigadors internacionals.
– Allotjament solidari. Compartir pis amb gent gran amb el programa Viure i Conviure
– Programa Emancipa't. Lloguer d'habitacions amb garanties a través de la Fundació Catalunya-La Pedrera
Escola d'idiomes
Serveis lingüístics per a la comunitat universitària:
– Acolliment intercultural i parelles d'intercanvi lingüístic
– Assessorament lingüístic i terminològic
– Cursos i certificats de llengües (programa d'ensenyament d'idiomes): alemany, anglès, àrab, català, espanyol, francès, italià, japonès, rus i xinès
– Servei d'Autoformació en Llengua Catalana (SALC)
– Tutories d'acolliment lingüístic per a professorat
Altres serveis
–El Servei d'Orientació Professional ofereix assessorament individualitzat als estudiants
–El programa Skills UPF promou activitats que proporcionen eines i estratègies per trobar feina
–El Campus Treball gestiona les pràctiques i la borsa de treball de la UPF
–La Unitat d'Innovació-UPF Business Shuttle posa a l'abast dels estudinats recursos per a la creació d'una empresa
–El Servei d'Assessorament Psicològic té com a objectiu afavorir l'adaptació de l'estudiant al món universitari, facilitant-ne l'estabilitat personal i el rendiment acadèmic. És un servei gratuït i que garanteix la confidencialitat
–Suport a les persones amb necessitats especials. La UPF ofereix des de tutors de necessitats educatives especials fins al programari i exàmens adaptats. També es possible obtenir els materials abans de la classe a petició dels estudiants, entre d’altres mesures
Convalidació de crèdits als graduats de Cicles Formatius de Grau Superior
La UPF convalida els següents crèdits ECTS als titulats de cicles formatius de grau superior que accedeixin a aquest grau, en funció del cicle que hagin cursat. La relació es mostra ordenada per famílies professionals:
ADMINISTRACIÓ I GESTIÓ
- Administració i finances. 10 crèdits ECTS
- Assistència a la direcció. 4 crèdits ECTS
COMERÇ I MÀRQUETING
- Comerç internacional. 4 crèdits ECTS
- Transport i logística. 4 crèdits ECTS
INFORMÀTICA I COMUNICACIONS
- Administració de sistemes informàtics en xarxa. 4 crèdits ECTS
- Desenvolupament d'aplicacions multiplataforma. 4 crèdits ECTS
- Desenvolupament d'aplicacions web. 4 crèdits ECTS
INSTAL·LACIÓ I MANTENIMENT
- Prevenció de riscos professionals. 12 crèdits ECTS